BEN JIJ DE NIEUWE STADSDICHTER VAN NIJKERK?

Er gebeurt zoveel in onze mooie gemeente. We lezen erover in de krant. Mensen praten er over. Maar jij kijkt hier op je eigen poëtische manier naar. Jij ziet wat anderen niet zien. Jij schrijft wat anderen niet durven te noemen. Jij kunt in jouw gedichten de emoties laten zien. Jij zet mensen aan het denken. Jouw pen is zoet, jouw pen is grappig, jouw pen is scherp. En als geen ander kun jij jouw eigen werk professioneel voordragen.
Herken jij jezelf hierin? Dan ben je misschien onze nieuwe stadsdichter! Dit is een functie voor drie jaar.

Wat ga je doen als stadsdichter?
Het staat de stadsdichter vrij om op eigen initiatief te schrijven over stad en dorp, de natuur, de mensen, het nieuws en al het andere dat Nijkerk kenmerkt. We verwachten minimaal acht gedichten per jaar, rondom speciale gelegenheden of nieuwsfeiten. Minstens vier gedichten draag je voor tijdens speciale gelegenheden.

Je bent als stadsdichter een ambassadeur van onze Nijkerkse gemeenschap. Je bent ook ambassadeur van de poëzie. Door jouw gedichten leren meer mensen poëzie kennen en waarderen. Je promoot jezelf en je werk via de verschillende social mediakanalen, zodat inwoners van onze gemeente jou en jouw werk leren kennen. Ook zorgt de nieuwe stadsdichter voor een uitbreiding van de poëzieroute.

Voorwaarden
Je woont in onze gemeente en voelt je er mee verbonden. Je bent ervaren en hebt eerder werk gepubliceerd.

Solliciteren
Heb je belangstelling dan kunt je jezelf vóór 21 april 2021 aanmelden via stadsdichter@ boekhandelroodbeen.nl. Schrijf een schriftelijke motivatie en stuur drie gedichten mee. Twee gedichten moeten gaan over de gemeente Nijkerk. Voor het derde gedicht vragen we je te schrijven over het thema “verbinding”. Bij de selectie kijken we naar:

• de kwaliteit, gelaagdheid en toegankelijkheid van de poëzie
  • de betrokkenheid bij de gemeente Nijkerk en actuele ontwikkelingen in de gemeente
  • de visie van de kandidaat op de invulling van het Stadsdichterschap
  • de voordrachtkunst van de dichter

Na een voorselectie eind april 2021 is er begin juni een voordrachtavond. Of je hiervoor bent geselecteerd hoor je uiterlijk in mei 2021. Heb je nog vragen over de procedure, dan kun je contact opnemen met Lisette Lanting van Boekhandel Roodbeen via stadsdichter@boekhandelroodbeen.nl.

Een stadsdichter is een ‘stedelijke ambassadeur’ die op eigen wijze bijdraagt aan de promotie van de gemeente Nijkerk. Als stadsdichter schrijf je minimaal acht gedichten per jaar bij speciale gelegenheden of nieuwsfeiten die betrekking hebben op de gemeente Nijkerk en haar inwoners. Van deze acht gedichten worden er tenminste vier voorgedragen tijdens evenementen of samenkomsten om zo poëzie te vieren en zichtbaar te maken. De stadsdichter is actief via verschillende social media kanalen (Instagram, Facebook etc.). Hier wordt met grote regelmaat content geplaatst die betrekking heeft op het stadsdichterschap of het dagelijkse leven van de stadsdichter.

Daarnaast kan de stadsdichter actueel nieuws op een kritische, ludieke en pakkende wijze verwoorden in een gedicht. De Stadsdichter heeft ook de taak om poëzie onder de aandacht te brengen bij bewoners van de gemeente Nijkerk. Door de gedichten van de stadsdichter wordt dichtkunst in een positief daglicht geplaatst en toegankelijk gemaakt voor een breed publiek.

Het is belangrijk dat de dichter zijn of haar gedichten professioneel kan voordragen bij officiële gebeurtenissen. Daarnaast moet de dichter in de gemeente Nijkerk wonen en een duidelijke hechte relatie met de gemeente hebben. We zoeken een kandidaat die eerder werk heeft gepubliceerd en met eigen werk heeft opgetreden.
Neemt deel en draagt bij aan de poezieroute in de gemeente Nijkerk.

Deze website wordt onderhouden door Bibliotheek Nijkerk en Boekhandel Roodbeen